wtorek, 16 września 2014

zaklinam jesień


To jest jakaś złośliwość chyba - kiedy wyjątkowo mam ochotę zatopić się w jesieni, ta nie przychodzi.

Lato, którego koniec mnie w tym roku tak cieszył, zadomowiło się na dobre i ani myśli ustąpić miejsca tej złotej polskiej. Dosyć mam już ciepła i dwóch w kółko tych samych sukienek. Chcę już schować dupsko w mojej długiej parce, wyrzucić znoszone sandały, jedyne, w jakich się jeszcze mieszczę. Jesienny chłodek uwolnić miał mnie od tej odzieżowej frustracji, od opuchlizny i niewygody. Chcę już bezkarnie zaprzestać malowania paznokci u stóp, skończyć te żałosne wygibasy i mieć to wreszcie w nosie.

Aura bardziej sprzyja produkcji lodów niż rozgrzewających kociołków, ale asortyment na straganach karze piec szarlotki, ciasta ze śliwkami, przerabiać te piękne pomidory, użytek robić z kolorowych dyń. Ja zrobiłam, na złość upartemu latu, pierwszy i ostatni pewnie raz w życiu zaklinając jesień. Nadejdźże już, pozwól odetchnąć, daj ludziom ogrzać się herbatą i miską dyniowego curry.




Moja jesienna improwizacja zakończyła się prawdziwym sukcesem - powstał gęsty, aromatyczny sos, lekko słodkawy, pikantny i wyrazisty. Dynia, marchewka i cukinia wspaniale komponują się z imbirem i curry. Dodana pod koniec gotowania fasolka lub zielony groszek dodają element chrupiący. Nie jadłabym tego na lunch w pełnym słońcu, jeszcze nie teraz, to danie na późny obiad. Ale cierpliwości, ta jesień musi w końcu nadejść, a wtedy można będzie rozgrzewać się nim nawet na śniadanie.

Curry z dynią i kurczakiem
(duży gar na dwa dni rodzinnego jedzenia)

Składniki:

  • 1 kg mięsa z udek kurczaka (podpatrzyłam ten patent u Nigelli, takie mięso bez kości jest do kupienia w Lidlu - jeśli gardzisz marketowym mięsem, zastąp piersią, ale to jest fajniejsze do takich jednogarnkowych dań)
  • pół średniej dyni (po obraniu miąższ ważył 600 g)
  • 1 cukinia (użyłam żółtej)
  • 2 marchewki
  • 2 garście zielonej fasolki szparagowej lub zielonego groszku (mrożonego)
  • 1 cebula
  • 2 ząbki czosnku
  • 1 łyżeczka startego imbiru (najlepiej świeżego)
  • 1 łyżeczka curry w proszku (moje było ostre, zielone curry z Madrasu)
  • 3 łyżeczki zielonej pasty curry
  • sól, oliwa, woda
  • świeża kolendra lub pietruszka
  • ryż jaśminowy lub chlebki naan do podania
Przygotowanie:

  • mięso umyć, pokroić w grubą kostkę, posolić, dodać pastę curry i natrzeć nią mięso, odstawić do lodówki na co najmniej godzinę
  • rozgrzać wok lub patelnię, wlać kilka kilka łyżek oliwy, wrzucić pokrojoną drobno cebulę, zetrzeć do niej także imbir i czosnek
  • na rozgrzany olej wrzucić mięso i podsmażyć 
  • do usmażonego mięsa dodać pokrojoną w grubą kostkę cukinię i dynię oraz pokrojone w plasterki marchewki (użyłam mrożonych, mini-marchewek; jeśli używasz patelni, a nie woka, na tym etapie przełóż składniki do garnka)
  • wlać 3/4 litra wody, posolić, wsypać curry w proszku
  • dusić całość przez co najmniej pół godziny, od czasu do czasu mieszając - dynia i cukinia powinny się częściowo rozpaść, tworząc gęsty sos, jednak nie całkiem - kawałki dyni powinny być jeszcze wyraźnie widoczne 
  • dodać pokrojoną na mniejsze kawałki fasolkę lub mrożony groszek i gotować jeszcze 10-15 minut
  • jeśli sos jest za gęsty i przywiera go garnka czy woka - dodaj jeszcze szklankę wody, spróbuj sos i dopraw go do smaku - może potrzebuje jeszcze szczyptę soli lub curry, jeśli lubisz bardzo pikantne
  • podawaj posypane świeżą kolendrą na jaśminowym ryżu lub z chlebkiem naan

Przyłącz się mojej modlitwy o rychłe nadejście jesieni.

7 komentarzy:

  1. Nie lubię :P
    Ja jestem za - Lato trwaj jak najdłużej! ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dokładnie rok temu będąc 4 tygodnie przed nadejściem mego królewicza dokładnie tak samo myślałam mając do dyspozycji 2 kiecki i jedna pare butów, której nota bene dobrze, że nie wyrzuciłam jadąc na Zaspiańska porodowke gdyż wracalabym z niej na boso! ;) dzieki za przepis na curry miedzy tonami zup dyniowych:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam jesień, jej ciszę, zapach liści czy wrzosu w lesie. Jesień jest taka smutna, ale piękna jednocześnie, zwłaszcza gdy jest złota. Uwielbiam jesienne poranki na tarasie i picie kawy w promieniach słońca, lub poranne mgliste spacery. Moja Zośka rodziła się w październiku. Pamiętam jak dziś, gdy jechaliśmy z mężem do szpitala na termometrze było 20 stopni, a gdy wychodziłam, to mąż mi musiał polar i ciepłe buty dowieźć :) Jesień jest taka nieobliczalna...

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam jesień .. najbardziej z tych 4 pór roku :-)
    A curry z kurczaka muszę koniecznie spróbować .
    I ten talerz .. ! :-)) Cudowny :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. ja nie chce żeby lato się skończyło :( nie znoszę zimna :(

    OdpowiedzUsuń
  6. Curry wygląda baardzo apetycznie i jestem przekonana, że równie dobrze smakuje:) A co do jesieni, to z takimi argumentami nie ma co dyskutować, więc życzę Ci aby dla Ciebie jesień nadeszła jak najszybciej:) Uściski - Kasia

    OdpowiedzUsuń
  7. przepis super,wyszło pysznie :)

    OdpowiedzUsuń